Cheesecake met aarbei


  • 200 gram ongezouten roomboter (koud) 
  • 125 gram zelfrijzend bakmeel 
  • 125 gram bloem 
  • 2 keer 125 gram witte basterdsuiker 
  • 4 eieren 
  • 2 zakjes van 8 gram vanillesuiker 
  • 1 citroen 
  • 500 g ricotta 
  • Een bakje aarbeien
24 cm bakvorm, voor 16 porties.


Verwarm de oven voor op 200 °C.
Snijd de boter in blokjes.
Kneed het bakmeel, de bloem, 125 g basterdsuiker, boter, 1 ei en 8 g vanillesuiker met koele handen tot een soepel deeg.

Vet de vorm in.
Rol het deeg uit op een met bloem bestoven werkvlak en bekleed de taartvorm met het deeg. Zorg voor een opstaand randje van zo'n 2 cm.

Pers de citroen uit.
Splits de rest van de eieren boven een kom door ze doormidden te breken en het eiwit op te vangen in de kom.
Doe de eidooiers in een andere kom.
Roer de eidooiers om met de rest van de basterdsuiker, de rest van de vanillesuiker, het citroensap en de kwark.
Klop het eiwit stijf en spatel dit voorzichtig door het eidooiermengsel.
Schenk dit mengsel op de bodem in de taartvorm en schuif deze midden in de oven. Bak de cheesecake in ca. 40 min. gaar en goudgeel.

Zet de cheesecake minstens 1 uur in de koelkast voor je het serveert; de taart is koud het lekkerst. Garneren met stukje aardbei.